ενεργοποίηση μεταβολισμού tips

Το κλειδί για να κρατήσεις το βάρος σου σταθερό, µετά την απώλεια κιλών, είναι η ενεργοποίηση του μεταβολισμού σου. Τα παρακάτω tips θα σε βοηθήσουν να διατηρήσεις την… εσωτερική σου µηχανή σε άριστη κατάσταση.

Είσαι στην φάση που έχασες τα κιλά που ήθελες και τώρα δουλεύεις σκληρά για να διατηρήσεις το βάρος σου; Για να είναι επιτυχηµένη αυτή η… επιχείρηση, πρέπει να γνωρίζεις µια πολύ σηµαντική πληροφορία: όπως µικραίνει το νούµερο που φοράς καθώς χάνεις κιλά, έτσι µειώνεται και η ικανότητα που έχεις να καις θερµίδες.

Ο µεταβολισµός σου αλλάζει και εσύ πρέπει να είσαι έτοιµη για αυτές τις αλλαγές. Σε αυτό, άλλωστε, βρίσκεται το µυστικό για να διατηρήσεις ένα αδύνατο σώµα.

Όλα τα tips για ενεργοποίηση μεταβολισμού

Καθώς χάνεις βάρος, ο οργανισµός σου µπαίνει σε «κατάσταση πείνας», όπως την ονοµάζουν οι ειδικοί. Δηλαδή, πέφτει ο µεταβολικός ρυθµός προκειµένου ο οργανισµός να διατηρήσει τα «καύσιµα» που ήδη έχει, ενθαρρύνοντας την πρόσληψη βάρους.

Η γκρελίνη, η ορµόνη που αυξάνει την πείνα, είναι 20% υψηλότερη σε εκείνους που έχουν χάσει πρόσφατα βάρος, σε αντίθεση µε τη λεπτίνη, την ορµόνη που µειώνει την πείνα και η οποία βρίσκεται σε χαµηλά επίπεδα. Η εξήγηση είναι απλή: αυτή είναι η προστασία του οργανισµού απέναντι στον υποσιτισµό.

Αυτές οι µεταβολικές αλλαγές µπορεί να διαρκέσουν µέχρι και τρία χρόνια µετά την απώλεια βάρους. Όταν χάνεις κιλά, παρατηρούνται αλλαγές στο ενδοκρινικό, νευρικό και µυϊκό σύστηµα που έρχονται σε σύγκρουση µε τα µηνύµατα που σου δίνει ο εγκέφαλός σου. Από τη µία ο οργανισµός σου καίει λιγότερες θερµίδες, καταναλώνοντας όµως την ίδια ενέργεια, και την ίδια στιγµή ο εγκέφαλός σου σου λέει να φας περισσότερο. Αν και συχνά νοµίζεις ότι το σώµα σου δουλεύει εναντίον σου, υπάρχουν µερικές νέες συνήθειες που µπορείς να υιοθετήσεις ώστε να «αναθερµάνεις» το µεταβολισµό σου.

Ασκήσου λιγότερο αλλά πιο εντατικά

Ενίσχυσε τις προπονήσεις σου µε υψηλής έντασης διαλειµµατική γυµναστική. Σύµφωνα µε έρευνα, οι γυναίκες που έκαναν αυτού του είδους την άσκηση έκαψαν έως και 36% περισσότερο λίπος απ’ ό,τι κάνοντας τις ίδιες ασκήσεις µε την κλασική µέθοδο. Μικρότερης διάρκειας αλλά εντονότερες ασκήσεις µπορούν να αυξήσουν τα µιτοχόνδρια των µυών, κάνοντας έτσι ευκολότερο στο σώµα να παραγάγει ενέργεια µετατρέποντας το λίπος σε «καύσιµο».

Tip: Την επόµενη φορά που θα κάνεις τζόγκινγκ, πήγαινε γρήγορα για 4΄ και στη συνέχεια κάνε 2΄ διάλειµµα. Επανάλαβε 7 φορές.

Στάσου στα πόδια σου!

Το να στέκεσαι, να τεντώνεσαι και να περπατάς κατά τη διάρκεια της ηµέρας είναι πολύ σηµαντικό για να κρατήσεις τον οργανισµό σου σε εγρήγορση. Κάθε φορά που σηκώνεσαι, οι µύες σου ενεργοποιούνται και µέσα σε 90 δευτερόλεπτα οι κυτταρικές µηχανές µπαίνουν σε λειτουργία.

Tip: Βάλε ειδοποίηση στο κινητό σου για να σου υπενθυµίζει να σηκώνεσαι και να περπατάς τουλάχιστον 5 λεπτά κάθε ώρα.

Σήκω και βγες έξω

Εκείνοι που είναι εκτεθειµένοι στο φως του ήλιου από το πρωί µέχρι το µεσηµέρι έχουν καλύτερο ΔΜΣ (δείκτη µάζας σώµατος) από εκείνους που εκτίθενται µόνο τις απογευµατινές ώρες. Ο απογευµατινός ήλιος µπορεί να µεταβάλλει τις ορµόνες που ρυθµίζουν την πείνα και τον µεταβολισµό, µε αποτέλεσµα να πεινάς περισσότερο και να καις λιγότερες θερµίδες.

Tip: Πριν τη δουλειά κάνε µια βόλτα στο πάρκο. Το φως της ηµέρας θα σε ωφελήσει, γι’ αυτό εκµεταλλεύσου το!

Χρονοµέτρησε τον καφέ σου

Ο καφές µία ώρα πριν από την προπόνησή σου µπορεί να σε βοηθήσει να κάψεις µέχρι και 15% περισσότερες θερµίδες. Η καφεΐνη αυξάνει τα επίπεδα αδρεναλίνης στο σώµα κι έτσι καταναλώνεις περισσότερη ενέργεια, καις θερµίδες και τελικά ενεργοποιείται ο µεταβολισµός σου.

Tip: Αν πίνεις µόνο έναν καφέ την ηµέρα, τότε καλύτερα να τον πιεις πριν από το γυµναστήριο. Προτίµησέ τον σκέτο. Έτσι θα κερδίσεις και τις θερµίδες που σου προσθέτει η ζάχαρη.

Βάλε άνω τελεία

Το στρες µειώνει το µεταβολισµό. Σύµφωνα µε µελέτη, εκείνοι που κατανάλωσαν φαγητά πλούσια σε λιπαρά έκαψαν 104 θερµίδες λιγότερο όταν είχαν έντονο στρες. Αυτό οφείλεται στο ότι το άγχος τροποποιεί τα µιτοχόνδρια στα κύτταρά µας µε τέτοιον τρόπο που µειώνεται ο µεταβολικός ρυθµός.

Tip: Κάθε µέρα προγραµµάτισε να κάνεις κάτι που σε χαλαρώνει και εστίασε εκεί. Βγες για ένα ποτό µε φίλους ή κάνε µια βόλτα στα µαγαζιά.

Επένδυσε στην πρωτεΐνη

Αν σου λείπει κάποιο από αυτά τα µακροθρεπτικά συστατικά, τότε ο οργανισµός σου αποθηκεύει περιττές θερµίδες. Η πρωτεΐνη χρειάζεται περισσότερη ενέργεια κατά την πέψη απ’ ό,τι οι υδατάνθρακες. Έτσι, αν τρως τη σωστή ποσότητα, θα κάψεις περισσότερες θερµίδες από αυτές που καταναλώνεις συνολικά.

Tip: Ο παλιός κανόνας που έλεγε να συνοδεύεις τη σαλάτα σου µε πρωτεΐνη είναι πιο επίκαιρος από ποτέ!

Δες και αυτό: Αντιοξειδωτικά στο πιάτο μας – Αυτό το τρόφιμο σε κάνει πιο νέα

Από τον Δηµήτρη Χατζηκυριάκου