Τώρα που είμαστε όλοι στο σπίτι, οι αγορές μέσω διαδικτύου, κοινώς οι online αγορές, έχουν πιάσει ταβάνι. Έψαξα και σου βρήκα τι να προσέξεις για να μην την πατήσεις, τόσο σε αγορών ρούχων όσο και σε αγορές άλλων προϊόντων. Άλλωστε μην ξεχνάς ότι δεν ζούμε σε έναν κόσμο ονειρικά πλασμένο….
Ιδού λοιπόν τι πρέπει να προσέξεις γενικά στις online αγορές
Η δωρεάν συμμετοχή σε κάποιο διαγωνισμό με σημαντικής αξίας έπαθλο (π.χ. ακριβό κινητό τηλέφωνο, tablet, κουπόνι αγορών σε σούπερ μάρκετ) ή ένα διαδικτυακό τεστ νοημοσύνης ή η δωρεάν δοκιμή ενός διαδικτυακού παιχνιδιού ή η υποβολή αίτησης για δωρεάν δείγματα καλλυντικών μπορεί, τελικά, να κοστίσουν ακριβά στον καταναλωτή, αν υποκρύπτουν εγγραφή σε συνδρομητική υπηρεσία.
Συνήθως, ζητείται από τον καταναλωτή να δώσει τα στοιχεία της κάρτας του ή /και τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου, προκειμένου να επωφεληθεί από την προσφορά ή να ολοκληρωθεί η συμμετοχή του στο διαγωνισμό ή για να λάβει το αποτέλεσμα του τεστ. Τα στοιχεία αυτά χρησιμοποιούνται είτε για την αποστολή χρεώσιμων μηνυμάτων πολυμεσικών υπηρεσιών, π.χ. 5ψήφια, στο κινητό του καταναλωτή είτε οδηγούν σε χρέωση μηνιαίας συνδρομής ή εφάπαξ πληρωμής στην κάρτα του.
Άλλοτε πάλι η δωρεάν εγγραφή του καταναλωτή, π.χ. σε διαδικτυακό παιχνίδι, σε ηλεκτρονική πλατφόρμα υπηρεσιών αναψυχής ή σε υπηρεσία antivirus, συνοδεύεται από ψιλά γράμματα, μέσω, μάλιστα, παραπομπής σε άλλη σελίδα, ότι, με τη λήξη δοκιμαστικής περιόδου, π.χ. ενός μήνα, αν δεν προβεί σε διαγραφή από την έως τότε δωρεάν υπηρεσία, τότε η εγγραφή του μετατρέπεται αυτομάτως σε χρεώσιμη συνδρομητική υπηρεσία, π.χ. δύο ετών.
Βασικοί τομείς που εμφανίζονται οι παγίδες αυτές είναι η αγορά καλλυντικών και συμπληρωμάτων διατροφής ή σκευασμάτων υγείας, τα προϊόντα τεχνολογίας και οι υπηρεσίες γνωριμιών.
Το κοινό χαρακτηριστικό σε όλες αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι ο καταναλωτής παγιδεύεται, μέσω διαδικτύου ή τηλεφωνικά, σε επαναλαμβανόμενες μηνιαίες πληρωμές συνδρομής, συνήθως για όχι υψηλά ποσά, με δέλεαρ κάποια δωρεάν ή χαμηλού κόστους αρχική παροχή. Δηλαδή η παροχή αυτή λειτουργεί ως «δόλωμα».
Και σε εκείνες με ρούχα… τι γίνεται;
Ο βασικότερος ανασταλτικός παράγοντας στην αγορά ρούχων από το ίντερνετ είναι η ανησυχία της σωστής επιλογής μεγέθους. Δηλαδή αν θα εφαρμόζει σωστά το ρούχο επάνω μας ή αν θα είναι πέντε νούμερα μεγαλύτερο.
Ας μην ξεχνάμε πως, για κάποιο ανεξήγητο λόγο, δεν υπάρχει κάποιο αυστηρό standard για τα μεγέθη των ρούχων.
Το medium μίας εταιρείας με το medium μιας άλλης μπορεί να είναι δύο εντελώς διαφορετικά νούμερα.Επίσης, οι φωτογραφίες δεν βοηθούν…
Μια δεύτερη αλλά εξίσου σημαντική ανησυχία είναι αν η αγορά ρούχων από το ίντερνετ ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.Υπάρχει η πιθανότητα, όταν ειδικά το e-shop είναι αμφιβόλου προέλευσης, να παραλάβουμε ένα προϊόν που ελάχιστα μοιάζει με αυτό που είδαμε στη φωτογραφία της σελίδας, ή ακόμη να είναι και ελαττωματικό.
Επιπλέον, ο φόβος ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των προσωπικών μας στοιχείων, λειτουργεί αποτρεπτικά σε κάθε είδους αγορά μέσω διαδικτύου.